Geld ophalen bij de massa

Nieuw Amsterdam #3Geld nodig voor een nieuw project of product? Hier mijn artikel over crowdfunding in magazine Nieuw Amsterdam van Pakhuis de Zwijger. Een project online zetten vanuit een zolderkamer en wachten tot het geld binnenstroomt, werkt meestal niet.

In het artikel staan tips voor een succesvolle campagne om geld op te halen, zoals:

  • Een inspirerend verhaal is belangrijk. Potentiële geldschieters zijn vaak gevoelig voor passie en betrokkenheid. Ook komen zij eerder over de brug als een project of product een probleem oplost of een nuttige functie heeft.
  • Steek veel tijd en energie in de voorbereiding van de campagne om geld op te halen. Begin met het verwerven van steun binnen het eigen netwerk, zoals familie, vrienden, kennissen en zakelijke contacten.
  • Vraag geïnteresseerden om tips en advies. Pas zonodig de opzet van het project aan. De fans uit het eigen netwerk zijn vaak de eerste geldschieters. Zij kunnen voorkomen dat de teller (te lang) op nul blijft staan, een slecht begin van een crowdfundingcampagne.
  • Om de massa te bereiken kan een pakkend filmpje en een stroom berichten en updates via sociale media cruciaal zijn. Benader websites, bloggers en de pers, probeer een buzz te creëren.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Amsterdam, Blog, Geld en meer. Bookmark de permalink.